MRAP Typhoon, πατάει νάρκη και αντέχει… Το νεοαποκτηθέν θωρακισμένο όχημα στη διάθεση της ΕΚΑΜ, ήρθε να καλύψει ακόμη μεγαλύτερο εύρος επιχειρήσεων και να ενισχύσει τον εξοπλισμό της Μονάδας. Ένα έχει διατεθεί για την Αθήνα κι ένα για τη Θεσσαλονίκη. Η επιβλητικότητα του συγκεκριμένου οχήματος είναι πέρα από λέξεις. Είναι ίσως πέρα και από φωτογραφίες.
Αρκεί να το δεις μπροστά σου, που αν δεν είναι για φωτογραφία σίγουρα δε θες να το δεις. Ή μάλλον, εύχεσαι να μην είσαι από τη λάθος πλευρά. Είναι πολυειπωμένο πως το μέγεθος μετράει. Και είναι μία από τις ισχύουσες εδώ αλήθειες. Όταν δεις αυτό το μαύρο «θηρίο» να κινείται, δε σου κόβεται απλά η ανάσα, η ροή σκέψης, η όποια έννοια κλίμακας όπως την ξέρεις, σου κόβεται ο ήλιος. Και σίγουρα δεν έχεις πιο πέρα να πας. Γι’ αυτό καλύτερα αυτό το θηρίο, να κάνει βόλτες στην αυλή του και να μη βγει στο δρόμο.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ανηφορίζουμε στο κέντρο εκπαίδευσης της ΕΚΑΜ. Στο γραφείο του Διοικητή, κ. Πέτρου Τζεφεράκου, η φιλοξενία είναι πάντα γενναιόδωρη, σε ανάλογη πληθωρικότητα με τη σεμνότητα. Σταθερή αντίφαση, αλλά αληθινή. Όσο πιο σπουδαίοι κάποιοι τελικά τόσο πιο ταπεινοί. Όχι γιατί το λέει το μόττο της Μονάδας: «Ταπεινός σα μοναχός, αθόρυβος σα φίδι, μαχητής, σαν πάνθηρας», αλλά γιατί έτσι είναι.
Οι χειραψίες λείπουν, οι αποστάσεις μεγαλώνουν, πρώτες καλοκαιρινές μέρες εκτός εγκλεισμού και για κείνους εκεί, τους ανθρώπους με τα μαύρα, τα νέα, οι εξελίξεις έχουν πολλές ακτινωτές αναπτύξεις.
Γιατί βρεθήκαμε εκεί, επισκέπτες της πρώτης μετα-κορωνοϊού περιόδου, σε μια φάση που μιλώντας για αντιμετώπιση εχθρού, ο συνειρμός οδηγεί σε μια μάσκα κι ένα λίτρο αντισηπτικό; Γιατί ενώ εμείς ήσυχοι παλεύαμε τις προσωπικές επιχειρήσεις αυτογνωσίας μας σε πολλά ή λίγα τετραγωνικά καραντίνας, στην ΕΚΑΜ άλλαξαν δύο πράγματα. Αποκτήθηκαν δυο υπερθωρακισμένα οχήματα και αναβαθμίστηκαν οι διαδικασίες στο περιβόητο σχολείο επιλογής, που φέρνει τους υποψηφίους ΕΚΑΜίτες αντιμέτωπους με την ετυμολογία της λέξης όριο σε κάθε της εκδοχή.
Με μετρημένες κουβέντες και πιο πολλά off the record ως συνήθως -τόσα που μόνο να φανταστεί κανείς μπορεί τι πραγματικά δε λέγεται αν έμενε ένα 24ωρο εκεί- η συζήτηση ξεκίνησε από την αξιακή της βάση. Να ξέρουμε σε ποια συνθήκη μιλάμε. Ο κ. Τζεφεράκος θέτει το μέτρο: «…Είναι επιβλητικό το θωρακισμένο. Το είδατε. Αλλά να κρατάμε το μέτρο, να παραμένουμε επαγγελματίες. Είμαστε άνθρωποι, εκτελούμε οδηγίες, σχεδιάζουμε επιχειρήσεις και τώρα το Typhoon ήρθε ως ένας σπουδαίος τεχνικός μηχανοκίνητος εξοπλισμός να καλύψει ανάγκες των επιχειρήσεων. Η πραγματικότητα είναι πάνω από όλα. Δεν μας το διέθεσε η πολιτεία για να πηγαίνουμε βόλτα, ούτε γιατί πάσχουμε από επιδειξιομανία. Μακάρι να μην χρειαστεί ποτέ να περάσει έξω από την πύλη».
Με λακωνικότητα, που την έχει και στο αίμα του και ευγένεια ο κ. Διοικητής βεβαιώνεται πως ο πλουραλισμός της φωτογράφισης για το θέμα, τόσο του θωρακισμένου, όσο και των ανδρών του δεν υπονοεί λάθος πράγματα, δε δίνει λάθος εντυπώσεις, δεν είναι μια επιδειξιομανία που δε χρειάζεται ούτε κι επικροτείται.
«…Γι’αυτό και θεωρώ πως θα είμαι ευτυχής αν φύγω από τα καθήκοντά μου και το Typhoon δεν έχει βγει από τη φωλιά του. Σημαίνει πως η Αστυνομία έχει νικήσει διπλά», αναφέρει ο κ. Τζεφεράκος, συνεχίζοντας:
«Τώρα κάποιος θα έλεγε αφού τα λέτε τόσο ρόδινα γιατί το έχετε στη Μονάδα; Τα οχήματα αυτά για την ιστορία, όντας κατασχεμένα από το 2015, ήταν στη δικαιοδοσία του Ελληνικού κράτους αλλά δεν είχαν επιλυθεί διαδικαστικά προβλήματα ώστε να μπορεί να προχωρήσει η αξιοποίηση τους. Για να είμαι ειλικρινής, το σίγουρο είναι πως ήταν κρίμα να είναι αναξιοποίητα. Θέλω να είμαι πολύ σαφής εδώ, είναι μεγάλο το όφελος και η επιχειρησιακή επάρκεια με την απόκτησή τους, παρά το γεγονός ότι η Μονάδα διαθέτει και άλλα θωρακισμένα οχήματα, σίγουρα όχι όμως των ίδιων δυνατοτήτων. Μέχρι στιγμής η ΕΛΑΣ έχει 8 θωρακισμένα οχήματα ιδίου τύπου. Κάποιος ακούει 8 και κάνει μισό βήμα πίσω, όμως αυτά τα θηρία για να βγουν, προϋποτίθεται να έχει χτυπήσει συναγερμός για μια Κρίση ή όπως πολύ σωστά χρησιμοποιούνται κάποια από αυτά στη φύλαξη των συνόρων. Μια σοβαρή Κρίση. Μια Κρίση που δε μπορεί να αντιμετωπιστεί με τη χρήση απλών συμβατικών οχημάτων. Χρειάζεται ευελιξία και μέσα στον σχεδιασμό των επιχειρήσεων, πολλές φορές οι δυνατότητες των οχημάτων είναι καθοριστικές στην επίτευξη της αποστολής και το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Κι εκεί που μπορείς να φτάσεις με ένα περιπολικό ή μια μηχανή δεν πας με το θηρίο και το αντίθετο. Σε ένα σχεδιασμό η ευελιξία είναι αναγκαία, ο πιο ευέλικτος προσαρμόζεται γρηγορότερα στο απρόβλεπτο και στη συνεχόμενη ροή κατά την εκτέλεση μιας αποστολής. Όταν δε μας είχε διατεθεί το Typhoon σχεδιάζαμε και εκπονούσαμε τις επιχειρήσεις με επιτυχία με το βέλτιστο δυναμικό των ανθρώπων και του εξοπλισμού που διαθέταμε μέχρι και πριν από αυτό. Τώρα το νέο όχημα έχει μπει στο πρόγραμμα εκπαίδευσης, ώστε να αποκτήσουν όλοι οι άντρες της μονάδας την απαραίτητη εξοικείωση και υπάρχει ως επιχειρησιακή δυνατότητα και εναλλακτική λύση στο σχεδιασμό των επιχειρήσεων. Δεν έχουμε ούτε το περιθώριο, ούτε την πρόθεση να μην υπηρετήσουμε μια επιχείρηση με το μάξιμουμ των μέσων, ανθρωπίνων και μη δυνάμεων μας, ώστε η αποστολή να εκτελείται επιτυχώς και πάντα με γνώμονα την προστασία της ζωής και της ασφάλειας του πολίτη που είναι ανώτερη όλων. Στο παρελθόν αν είχαμε το θωρακισμένο αυτό θα μας είχε βοηθήσει πολύ σε επιχειρήσεις που ήδη έχουν γίνει. Στη λεωφορειοπειρατεία στο Μαραθώνα λόγου χάρη. Και με τον Αλκέτ (Ριζάι) θα ήταν ευχής έργο να το είχαμε. Βέβαια πήγαμε με το μικρό θωρακισμένο σε εκείνη την αποστολή στο κάτω Σούλι… μικρό λέγοντας χάριν σύγκρισης.
Έχει τεράστια επίδραση στην ψυχολογία των ανδρών μας η επίγνωση της ετοιμότητας, διανοητικής, τεχνικής, σχεδιασμού, ικανοτήτων και εξοπλισμού και μέσων. Όπως έχει τεράστια επίπτωση εκ του αντιθέτου στην ψυχολογία του κακοποιού όλο αυτό».
Η φιλοσοφία του Θωρακισμένου είναι συμβατή με αυτό που ορίζεται ως Κρίση, πολύ απλά, πυροβολισμοί, ομηρία, εκτεταμένη ένοπλη βία. Προσφέρει τη δυνατότητα να μπορούμε να επέμβουμε με απόλυτη ασφάλεια. Μπορεί να φανεί εξαιρετικά χρήσιμο στο να καλυφθεί μια πολύ μικρή μόλις απόσταση για την απελευθέρωση ενός ομήρου. Πράγμα καθόλου μικρό. Συστημικά, όμως, με έναν τέτοιο Δούρειο Τεχνολογικό Ίππο είναι πως αλλάζει δυνητικά όλη η επιχείρηση. Μπορεί να σχεδιαστεί ευθεία επίθεση, μπορεί να πλησιάσεις στο ένα μέτρο, να απεγκλωβίσεις, να δώσεις κάλυψη, να ασκήσεις τεράστια πίεση στον κακοποιό μόνο δια της όψεως του.
Ο κ. Τζεφεράκος, συχνά το αποκαλεί αναγκαίο κακό. Στα δικά του έμπειρα μάτια οι συνθήκες που θα επιβάλουν στο Typhoon να βγει από τη φωλιά του είναι εικόνες που θα καθηλώσουν το πανελλήνιο στις ειδήσεις με αδρεναλίνη να τρέχει στα κόκκινα. Δεν το θέλει κανείς αυτό. Η θωράκισή του είναι η καλούμενη επιπέδου STANAG 4569 Level 2 κατά ΝΑΤΟ, που προσφέρει προστασία έναντι βολίδων φορητού οπλισμού. Το θηρίο πλην του οδηγού και του συνοδηγού μπορεί να μεταφέρει έως και 8 άτομα, δεν είναι γρήγορο αλλά πιάνει ταχύτητα για το εκτόπισμα του έως 100 χλμ. Βέβαια αν το δεις στο δρόμο η μόνη πρόθεση να το προσπεράσεις είναι για να σωθείς αν είσαι εκεί που δε θα έπρεπε. Το Typhoon έχει τεράστια αυτονομία και οι λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά εκτός από τη θωράκισή του είναι και στα τεχνολογικά καλούδια του.
Η φήμη της ΕΚΑΜ, είναι γνωστή τοις πάσι. Κάθε φόρα υπερπολλαπλάσιοι των επιτυχόντων δηλώνουν εθελοντικά να περάσουν από την πολύ απαιτητική της εκπαίδευση, να βγουν άριστοι από κάθε δοκιμασία σωματική, στρατηγική, εκπαιδευτική και κυρίως ψυχικής ισορροπίας και μετά γίνονται δεκτοί. Αυτοί οι λίγοι που φτάνουν μέχρι το τέλος. Στα πέρατα των όσων γνωρίζουν σχεδόν όλοι κόβονται. Προς το τέλος, μια μικρολεπτομέρεια κάνει τη διαφορά. Κι όμως, στο επόμενο σχολείο, πάλι θα είναι πάρα πολλοί αυτοί που δηλώνουν εθελοντές.
Τι έχει αυτή η Μονάδα που δεν έχει κάποια άλλη υπηρεσία ή Μονάδα της ΕΛ.ΑΣ.; Είναι αυτός ο συνδυασμός που δύσκολα περιγράφεται, αυτή η περιρρέουσα αριστεία. Σωματικές επιδόσεις πρωταθλητών. Στρατηγική σκέψη. Αδιανόητη πειθαρχία. Καθημερινή εκπαίδευση. Ασίγαστη ετοιμότητα. Αγάπη για τον άνθρωπο. Αίσθηση δικαίου και καθήκοντος κι όλα αυτά σε ισορροπία με την προσωπική τους ζωή και το έγκλημα που βλέπουν και ζουν σε απόσταση αναπνοής. Το σχολείο της εκπαίδευσής τους, από το οποίο καταφέρνουν λίγοι, πολύ λίγοι να αποφοιτήσουν από δίμηνο και πολύ δύσκολο, έγινε τρίμηνο και πάρα πολύ δύσκολο.
Διαβάστε τη συνέχεια εδώ