Το Ληξουριώτικο καρναβάλι των τρακτεριών στα 1976
Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός
Το 1970 πραγματοποιήθηκε ένα μεγάλο καρναβάλι που ξεπέρασε κάθε προηγούμενο σε συμμετοχές, εμφάνιση και ζωντάνια. Αξιόλογο καρναβάλι έγινε και το 1971 και μάλιστα ο τοπικός τύπος το εγκωμίασε. Όμως για τα τρία χρόνια που ακολούθησαν το καρναβάλι στο Ληξούρι παρουσίασε υποτονικότητα λόγω που οι πολιτικές καταστάσεις δεν βοήθησαν. Ο λαός είχε υποφέρει αρκετά από το καθεστώς της χούντας και δεν υπήρχε η σχετική διάθεση μια και που ολόκληρη η Ελλάδα είχε γίνει ένα «θλιβερό καρναβάλι». Βέβαια, δεν έλειψαν και οι καλές στιγμές και οι αυθόρμητες συμμετοχές, αλλά αυτές ήταν ελάχιστες.
Θα πρέπει να τονιστεί πως το καρναβάλι του Ληξουρίου έως τότε βασιζόταν στην ιδιωτική πρωτοβουλία από ανθρώπους που είχαν μέσα τους το μεράκι, την αγάπη για τον τόπο και το αμίμητο Ληξουριώτικο σατιρικό πνεύμα.
Το 1975, μετά την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, επανήλθαν οι καρναβαλικές εκδηλώσεις στο Ληξούρι και θύμιζαν την παλιά υπέροχη εποχή, τότε που η Χωροπούλα του Λασκαράτου βούλιαζε από κόσμο, για να απολαύσει και να χαρεί στιγμές γέλιου, σάτιρας και μίμησης.
Το 1976 δήμαρχος εκλέχθηκε ο Παναγάκης Τρομπέτας. Σύστησε μια καρναβαλική επιτροπή που κάτω από την προεδρία του κατεύθυνε τις πολιτιστικές, και τις καρναβαλικές εκδηλώσεις. Η πάντα παρούσα Φιλαρμονική της πόλης, τα άρματα με τον καρνάβαλο, οι κωμικές παραστάσεις, μασκαρεμένα άτομα και ομάδες, χορευτικά συγκροτήματα γιόμισαν το Ληξούρι και του έδωσαν μια υπέροχη καρναβαλική ατμόσφαιρα. Ξεχώρισαν τα άρματα «Η Ισότητα των Γυναικών» και «Τα Επτάνησα» που ήταν φτιαγμένα με μεράκι.
Εκείνο όμως που ξεχώρισε ως παρουσία ήταν το κατέβασμα των τρακτέρ του Γιάννη Λαδά. Ο Ιωάννης Λαδάς ήταν από το 1970 αντιπρόσωπος στο νησί μας μιας αγγλικής εταιρείας τρακτέρ, της DAVID BROWN, η οποία είχε παράρτημα στην Αθήνα, τη ΒΙΑΜΑΞ. Ο Γιάννης σκέφτηκε να κατεβάσει σε παρέλαση όλα τα τρακτέρ που έως τότε είχε πουλήσει. Έτσι στο καρναβάλι του 1976 παρήλασαν τα 18 τρακτέρ της DAVID BROWN που έως εκείνη τη χρονιά είχαν πουληθεί στην Παλική.
Ο Μιμίκος Μηνιάτης, παλιός και κορυφαίος καρναβαλιστής, καλλιτέχνης στη διακόσμηση, συνεργάτης του Γιάννη Λαδά, έφτιαξε πλήθος από πλακάτ και πινακίδες που διαφήμιζαν την εταιρεία και τα τρακτέρ της. Ωστόσο, κάποια από αυτά τα τρακτέρ έσερναν και άρματα.
Τα τρακτέρ τα οδηγούσαν οι ιδιοκτήτες τους που με το καρναβαλικό καπελάκι τους, το ντύσιμό τους, με τα πλακάτ και τις πινακίδες πάνω στα οχήματά τους έδιναν την εντύπωση πως κατέβαιναν οι αγρότες της Παλικής σε … διαμαρτυρία για αυξήσεις και καλές τιμές στα προϊόντα τους.
Δηλαδή, προηγήθηκε το Ληξούρι από τη Λάρισα και γενικά τη Θεσσαλία στο κατέβασμα των τρακτέρ, πως εδώ όμως ήταν για καρναβαλικούς και διαφημιστικούς λόγους.
Επιβάλλεται μια αναφορά στους οδηγούς των τρακτέρ που με την παρουσία τους και τα οχήματά τους σφράγισαν εκείνη την καρναβαλική παρέλαση δίνοντάς την ονομασία: «Το Καρναβάλι των τρακτεριών». Σπύρος Πλάτωνα Τζουγανάτος από Ληξούρι, Ηλίας Πλατ. Τζουγανάτος από Μαντουκάτα, Κωνσταντακάτος Αδόλφος από Ληξούρι, Μπενάτος Γεράσιμος από Καλάτα, Μαρούλης Θεοδόσης από Καμιναράτα, Βαλλιάνος Γεράσιμος από Σουλλάρους, Μαντέλης Φώτης από Δαμουλιανάτα, Πυλαρινός Λίβος Σπύρος από Ληξούρι, Αντωνέλλος Σταύρος από Βουνί, Σπυράτος Γρηγόρης από Αγία Θέκλη, Σταθάτος Γεράσιμος από Ληξούρι, Βασιλάτος Χαράλαμπος Περδίκης από Ληξούρι, Άγγελος Ραζάτος από Βλιχάτα, Βεναρδάτος Βασίλειος, Κυριάκος Αραβαντινός Μαλλιώρης, Δημήτριος Πέτρου Δρακονταειδής, Χρήστος Παναγ. Μαρούλης από Μαντουκάτα, Νιοχωρίτης Βασίλειος (ο αγροφύλακας).
Πού να το φανταστεί κανείς πως, σε ένα καρναβάλι -αυτό του Ληξουρίου- θα παρουσιαζόταν -δεκαετίες πριν- με μια οργανωμένη παρουσία 18 τρακτέρ που και τους διαφημιστικούς λόγους πέτυχαν και το καρναβαλικό κέφι τους έκαμαν. Αυτή η πρωτοβουλία και η υλοποίησή της έγινε για χάρη του αντιπροσώπου του νησιού της εταιρείας των τρακτέρ, Ιωάννη Λαδά.
Έπειτα από λίγο καιρό, η Διοίκηση της Εταιρείας στην Αγγλία σχολίασε επαινετικότατα αυτή τη συμμετοχή των προϊόντων της στο Ληξουριώτικο καρναβάλι, γράφοντας μέσα σε όλα «…τι μπορεί να κάνει κανείς σε μια επαρχιακή πόλη, όπως το Ληξούρι για να διαφημίσουν ένα προϊόν..».
Έτσι το Ληξούρι έχει την πανελλήνια και παγκόσμια πρωτιά στο κατέβασμα των τρακτέρ, άσχετα εάν ήταν για καρναβαλικούς και διαφημιστικούς λόγους. Βλέπεις για τους πρώτους μήνες του 2024 το θέμα γύρισε να είναι επίκαιρο με τη στάση των αγροτών της ηπειρωτικής Ελλάδας.