Μένουμε Ιόνιο για ΕΛΤΑ: Η «εξυγίανση» που σκοτώνει

spot_img

Το πρόσφατο σχέδιο συρρίκνωσης του δικτύου των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), που περιλαμβάνει και την παύση λειτουργίας υποκαταστημάτων στα Ιόνια Νησιά, προκαλεί έντονη ανησυχία και δικαιολογημένες αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες.

Σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα ανακοινώσεις και δημοσιεύματα, επτά υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ στα Ιόνια Νησιά περιλαμβάνονται στη λίστα κλεισίματος:

– Κέρκυρα: Αχιλλείου και Τζάβρου
– Λευκάδα: Νυδρίου
– Κεφαλονιά: Ληξουρίου και Φισκάρδου
– Ζάκυνθος: Κατασταρίου και Μαχαιράδου

Η απόφαση αυτή πλήττει άμεσα την καθημερινότητα των πολιτών και ιδίως των κατοίκων απομακρυσμένων και αγροτικών περιοχών, που εξαρτώνται από τις υπηρεσίες των ΕΛΤΑ για τη διεκπεραίωση συναλλαγών, την πληρωμή λογαριασμών, την παραλαβή συντάξεων και επιδομάτων, καθώς και για την εξυπηρέτηση μικρών επιχειρήσεων.

SMARTWATCHES ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ - Βρείτε τα στο κατάστημα MySystemLand στο Αργοστόλι
Προμηθευτείτε προαιρετικά και την SIM κάρτα

Η παρουσία των ταχυδρομείων στα νησιά μας δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ζήτημα ισότιμης πρόσβασης σε βασικές δημόσιες υπηρεσίες. Σε περιοχές όπου οι αποστάσεις, η γήρανση του πληθυσμού και η ελλιπής συγκοινωνιακή σύνδεση αποτελούν καθημερινή πρόκληση, η απόσυρση μιας δημόσιας υπηρεσίας όπως τα ΕΛΤΑ δημιουργεί αποκλεισμούς και ενισχύει την περιφερειακή ανισότητα.

Ήδη, η σταδιακή απαξίωση και υπολειτουργία των υπηρεσιών των ΕΛΤΑ τα τελευταία χρόνια άφησε χώρο για τη δημιουργία ενός άτυπου καρτέλ εταιρειών ταχυμεταφορών, οι οποίες όχι μόνο δεν καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες των πολιτών, αλλά λειτουργούν με προβληματικές πρακτικές, ειδικά στις νησιωτικές περιοχές. Για τα νησιά, εφαρμόζουν αυξημένη τιμολόγηση και χρεώσεις που καθιστούν την αποστολή ή παραλαβή δεμάτων πολυτέλεια, επιβαρύνοντας δυσανάλογα τους κατοίκους και τις μικρές επιχειρήσεις. Η έλλειψη δημόσιου ταχυδρομικού φορέα με παρουσία και κοινωνικό ρόλο αφήνει έτσι τις τοπικές κοινωνίες έρμαια της αγοράς και ενισχύει τον αποκλεισμό.

Την ίδια στιγμή, προκαλούν εντύπωση δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών που επιχειρούν να παρουσιάσουν τα ΕΛΤΑ ως «βάρος» για τον φορολογούμενο, φτάνοντας μάλιστα να υποστηρίξουν ότι κοστίζουν 150.000 ευρώ ανά πολίτη. 
Αναρωτιόμαστε, όμως, αν το πραγματικό κόστος οφείλεται στις υπηρεσίες που προσφέρει ο οργανισμός προς την κοινωνία ή στις υπέρογκες αμοιβές, τα μπόνους των λεγόμενων “golden boys” και των πολυάριθμων συμβούλων – συχνά παιδιών των “ημετέρων”, που τοποθετούνται σε θέσεις ευθύνης χωρίς αξιοκρατικά κριτήρια kαι χωρίς αξιολόγηση.
Η απαξίωση ενός δημόσιου φορέα δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με ψευδή επιχειρήματα ή με τη μετακύλιση ευθυνών στους πολίτες.

Επιπλέον, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι ο κ. Χατζηδάκης, ως Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, έχει συμπεριλάβει τα ΕΛΤΑ μεταξύ των οκτώ θυγατρικών του Υπερταμείου που, όπως έχει δηλώσει, «θέλει να τις κάνει οκτώ μικρές ΔΕΗ».         
Αν αναλογιστούμε, όμως, τι συνέβη με τη ΔΕΗ και τους παρόχους ενέργειας, μπορούμε εύκολα να αντιληφθούμε προς ποια κατεύθυνση οδηγείται και ο ταχυδρομικός τομέας: αποδυνάμωση του δημόσιου χαρακτήρα, αύξηση του κόστους για τους πολίτες και μεταφορά του ελέγχου σε ιδιωτικά συμφέροντα.   
Η εμπειρία από την αγορά ενέργειας πρέπει να λειτουργήσει ως προειδοποίηση και όχι ως πρότυπο για τις υπόλοιπες δημόσιες υπηρεσίες.

Αντί, λοιπόν, να αναζητούνται ευθύνες στους πολίτες ή στους εργαζόμενους των ΕΛΤΑ (με τις ελαστικές σχέσεις εργασίας και τους πενιχρούς μισθούς), θα ήταν χρήσιμο να δούμε πόσο πραγματικά κοστίζουν στον φορολογούμενο οι διαχρονικές κακοδιαχειρίσεις της ίδιας της Πολιτείας. Από τα πρόστιμα του ΟΠΕΚΕΠΕ και τις παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων από ευρωβουλευτή της ΝΔ (που μετακυλύονται στον Έλληνα φορολογούμενο), μέχρι τις αστοχίες στη δημοσιονομική προσαρμογή έργων όπως η σύμβαση 717 για την ασφάλεια στα τρένα, τα «σπιτάκια» ανακύκλωσης, την παράνομη λειτουργία ΧΥΤΑ και τα χαμηλά ποσοστά ανακύκλωσης — όλα αυτά συνθέτουν μια εικόνα ανευθυνότητας και έλλειψης στρατηγικής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος. Σε μια τέτοια πραγματικότητα, η λειτουργία ενός δημόσιου φορέα όπως τα ΕΛΤΑ δεν είναι πρόβλημα· είναι αναγκαίο αντίβαρο για να διασφαλιστεί η κοινωνική συνοχή και η ισότιμη εξυπηρέτηση των πολιτών.                        

Η Πολιτεία οφείλει να αντιληφθεί ότι η νησιωτικότητα δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με τα ίδια κριτήρια που ισχύουν για τις αστικές περιοχές. Η νησιωτικότητα δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελεί μειονέκτημα, αλλά πλεονέκτημα που απαιτεί ειδική μέριμνα και υποστήριξη από την Πολιτεία. Η διατήρηση της ταχυδρομικής υπηρεσίας είναι αναγκαία προϋπόθεση για την κοινωνική και διοικητική συνοχή, αλλά και για την οικονομική ζωή των νησιών.

Είναι, επίσης, επιτακτική η ανάγκη να αναθεωρηθεί το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο που επιτρέπει να λειτουργούν οι ταχυδρομικές υπηρεσίες χωρίς ουσιαστικό δημόσιο έλεγχο και κοινωνική λογοδοσία. Δεν είναι δυνατόν, εν έτει 2025, να μπορεί μια διοίκηση εν μία νυκτί να αποφασίζει το κλείσιμο 204 υποκαταστημάτων σε ολόκληρη τη χώρα, αγνοώντας τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, των εργαζομένων και των ευάλωτων ομάδων. Η διασφάλιση της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας πρέπει να είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη υποχρέωση του κράτους, όχι διαχειριστική επιλογή μιας διοίκησης που αντιμετωπίζει το δημόσιο αγαθό ως επιχείρηση.

Καλούμε τη διοίκηση των ΕΛΤΑ και το αρμόδιο Υπουργείο να επανεξετάσουν άμεσα τις αποφάσεις που οδηγούν στην υποβάθμιση της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης στα Ιόνια Νησιά και να προχωρήσουν στη διαμόρφωση ενός ρεαλιστικού σχεδίου ενίσχυσης της παρουσίας των ΕΛΤΑ, προσαρμοσμένου στις ανάγκες των νησιωτικών κοινωνιών.


Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει καθήκον να υπερασπίζεται έμπρακτα τα δικαιώματα των πολιτών της και να παρεμβαίνει όπου διακυβεύεται η ισότιμη πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες.

Η περιφερειακή παράταξη

Μένουμε ΙΟΝΙΟ

Αρβανιτάκη Αθηνά

Δρυ Μαρία

Το Kefalonia Life φιλοξενεί νέα, άρθρα και εκδηλώσεις που αφορούν κυρίως την Κεφαλονιά και την Ιθάκη, καθώς και απόψεις πολιτών, πολιτικών και πολιτικών κομμάτων. Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν την άποψη των συντακτών τους, χωρίς αυτή να συμπίπτει κατ' ανάγκη με την άποψη του Kefalonia Life.

Ακολουθήστε το Kefalonia Life στο Google News για όλες τις τελευταίες ειδήσεις

spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

spot_img
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
spot_img
spot_img