Δυο εικόνες για τον Άγιο Νικόλαο από το χωριό Σκινέας της Παλικής Κεφαλονιάς

spot_img

Δυο εικόνες για τον Άγιο Νικόλαο
από το χωριό Σκινέας της Παλικής

Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός

Στην περίφημη εκκλησία των Εισοδίων της Παναγίας (της Χρυσοσκινιώτισσας), στο χωριό Σκινέα της Παλικής, η οποία είναι αγιογραφημένη από τον σπουδαίο αγιογράφο – ζωγράφο Κωνσταντίνο Λιώκη, στο Δωδεκάορτο του ναού, είναι «τοποθετημένος» ο μεγάλος μας άγιος, ο Νικόλαος.

Πρόκειται για μια εικόνα, που δείχνει τον Άγιο Νικόλαο δεόμενον, με αρκετά στραμμένο προς τα έξω και προς τα επάνω στον ουρανό, το πρόσωπο και το βλέμμα του, φορώντας έντονο κόκκινο φελόνιο και πετραχήλι, με εκφραστική προσευχητική κίνηση των χεριών του και πλάι του ανοικτό το εκκλησιαστικό βιβλίο. Η όλη σύνθεση στέκεται εναρμόνια χρωματικά πάνω στο πρασινοκίτρινο βελουδένιο ράσο και στα πορφυρένια υφασμάτινα άμφια.

SMARTWATCHES ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ - Βρείτε τα στο κατάστημα MySystemLand στο Αργοστόλι
Προμηθευτείτε προαιρετικά και την SIM κάρτα

Η αγιογράφηση αυτή του αγίου Νικολάου, ακολουθεί μια «ναζαριστική έκφραση», ξεφεύγει από τη βυζαντινή αγιογραφική φόρμα, έχει όμως την προσωπική σφραγίδα δημιουργίας του Κωνσταντίνου Λιώκη.

Ήταν δε, χαρακτηριστική η «αγιογραφική κίνηση» του Λιώκη, να απλώνει την αγία μορφή που αγιογραφούσε, σ’ όλη την επιφάνεια του ξύλου και να αγιογραφεί σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση, δηλαδή να προσθέτει ιδιότητες στους αγίους, που αναφέρονται στο συναξάρι τους, όπως θαύματα. Πρόσεχε να υπάρχει το κατάλληλο «σκοτεινό φόντο» πίσω από την αγία μορφή, εστιάζοντας το φως «ευλαβικά- ιλαρά » στο πρόσωπο και στα χέρια, για να δώσει την ψυχική ανάταση προς το θείο.

Ο Κωνσταντίνος Λιώκης αγιογράφησε αρκετές φορές τον άγιο Νικόλαο, σε στάση μετωπική και αυστηρή, ακολουθώντας εν μέρει τον βυζαντινό αγιογραφικό τύπο, αλλά στην περίπτωση της εκκλησίας του Σκινιά, δίνει τόσο στον άγιο Νικόλαο όσο και στους αγίους των Επτανήσων, μια ιδιαίτερη κίνηση, ακολουθώντας μια πιο ελεύθερη αέρινη γραμμή στα αγιογραφημένα πρόσωπα.
Οι παλιοί Παλληκισιάνοι που είχαν ζήσει τον Κωνσταντίνο Λιώκη, θυμούνταν και συχνά έλεγαν, πως, ο Λιώκης αγιογραφούσε με ζωντανά «μοντέλα». Δηλαδή, έστηνε κάποιον συνεργάτη του, σε διάφορες πόζες, του φορούσε άμφια και από κάποιο ύψος, αυτό, της σκαλωσιάς που είχε, μετέφερε την εικόνα στο καμβά του.

Μια δεύτερη εικόνα στην παρούσα δημοσίευση είναι αυτή, του επίσης αγιογράφου αρχιμανδρίτη, Παρθενίου Λουκέρη. Ακολουθεί δε την αγιογραφική γραμμή του Λιώκη κι άλλων αγιογράφων που εικόνιζαν τον άγιο Νικόλαο, ως Επίσκοπο. Η εικόνα βρίσκεται στον ομώνυμο μικρό ναό του χωρίου Σκινέα της Παλικής, όπου σ’ αυτόν το ναό πραγματοποιούνταν οι εκκλησιαστικές τελετουργίες μετά το σεισμό του 2014 έως να αποκατασταθεί ο μεγάλος ναός της Παναγίας του Σκινέα.

Ακολουθήστε το Kefalonia Life στο Google News για όλες τις τελευταίες ειδήσεις

Κλείσε τα ακτοπλοϊκά σου εισιτήρια τώρα online

spot_img
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

spot_img
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img