Η Αποκαθήλωση του αγιογράφου Κουρκουμέλη
Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός
Πράγματι σπουδαίος ο παλαιός αγιογράφος – Ερίφιος – Κουρκουμέλης, όπου οι Ζακυνθινοί μελετητές τον θέλουν να έχει την καταγωγή του από το νησί τους. Είναι όμως Κεφαλονίτης και έδρασε αγιογραφικά και στη Ζάκυνθο, αλλά και στον τόπο μας, αφήνοντας έργα πρωτότυπα, χαρακτηριστικά της πινελιά του και εκφραστικά στην κίνηση μέσα στην «αχλή της καθάρια θρησκευτικής μεταφυσικής».
Στην Παναγία την Δραπανιώτισσα, στο Ληξούρι σε δύο ναούς, φιλοξενούνται έργα του, τα οποία δείχνουν τη βαθιά θρησκευτικότητα, την άρτια τεχνική και τη ζωντάνια που διακατείχε αυτόν το σπουδαίο αγιογράφο. « Η Αποκαθήλωση » που φιλοξενείται στον άγιο Νικόλαο των Ξένων στο Ληξούρι, πλαισιωμένη μ’ άλλα έργα του, είναι από τα πιο χαρακτηριστικά μοτίβα μιας θρησκευτικής «χρωματικής αποτύπωσης», που συνδυάζει το φυσικό γεγονός του Θείου δράματος με τη μεταφυσική προστασία του Αγγέλου προστάτη και των Θείων Εξαπτέρυγων.
Το άπλωμα του θέματος, η κεντρικότητα του Σταυρού και το διαγώνιο του σώματος του Χριστού, μέσα στις εναρμόνιες χρωματικές αποχρώσεις, καθιστούν το έργο αξιόλογο και σοβαρό στην Επτανησιακή αγιογραφική παράδοση. Ωστόσο, όλη η σύνθεση των έργων του Κουρκουμέλη που φιλοξενούνται στο συγκεκριμένο ναό, (φαίνεται σε σύγκριση με άλλα του έργα, πιθανόν νεότερα), να μας δείχνει πως, στάθηκε άξιος μελετητής του φωτός και της κίνησης των ζωγραφικών – σωμάτων του-, με αποτέλεσμα να φτάσει σε μια ώριμη καλλιτεχνία, που να αποδίδει στα έργα του μια κορυφαία εσώτερη θρησκευτικότητα.